اخبار > سومین نشست معاونان آموزشی منطقه 10 آمایشی برگزار شد آرشیو ...

 


  چاپ        ارسال به دوست

سومین نشست معاونان آموزشی منطقه 10 آمایشی برگزار شد

گالری تصاویر
در سومین نشست منطقه آمایشی 10 که صبح روز سه‌شنبه 29 دی سال 94 در معاونت آموزشی دانشگاه برگزار شد، پس از ارائه گزارشات مبسوط توسط معاونان آموزشی این منطقه، دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این دانشگاه، به‌عنوان مسئول دبیرخانه کلان منطقه 10، هماهنگ‌ کننده فعالیت‌هایی است که در این منطقه انجام می‌شود. وی افزود: گزارشات و پیشنهاداتی را که معاونان آموزشی حاضر در این جلسه ارائه دادند، جمع‌بندی می‌شود. برنامه‌ ریزی دقیق‌تر نیاز به فرصتی دارد تا جزئیات عملیاتی این پیشنهادات دنبال شود. مأموریت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر جلیلی در ادامه به ارائه گزارشی از مأموریت‌های ویژه‌این دانشگاه در سه حیطه توسعه دانش اخلاق پزشکی، توسعه دانش پزشکی هسته‌ای و توسعه دانش طب سالمندی پرداخت و گفت: از میان این سه مأموریت، توسعه دانش پزشکی هسته‌ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیگیری می‌شود. وی با بیان این‌که برای تحقق هریک از مأموریت‌های محول شده به این دانشگاه، یکی از گروه‌ها یا مراکز تحقیقاتی را به‌عنوان متولی انتخاب کردیم گفت: از هریک از این گروه‌ها و یا مراکز تحقیقاتی خواستیم در مورد این مأموریت‌های ویژه به‌ طور خاص برنامه‌ ریزی کنند و در نهایت پس از بررسی و گزارش وضعیت موجود کشور، اقدامات پیشنهادی خود را برای توسعه دانش در آن حوزه در سطح کشور ارائه دهند. اقدامات دانشگاه در ترجمان بسته‌های تحول و نوآوری دکتر جلیلی با اشاره به بخش دوم گزارش این جلسه با عنوان "ترجمان بسته‌های تحول و نوآوری" گفت: در دانشگاه علوم پزشکی تهران برای هرکدام از بسته‌ها، متولی مشخصی را تعیین و فرمت مشخصی را برای آن‌ها ارسال کردیم. در این فرمت، از این متولیان خواسته شد تا نقاط قوت و ضعف، اقدامات انجام‌شده، اقدامات پیشنهادی آتی و شاخص‌های پایش را بیان کنند که با زحمات این همکاران، گزارش موردنظر تهیه شد و در جلسه‌ای که 26 دی در دانشگاه برگزار شد، این افراد به‌عنوان دست‌اندرکاران(Focal Point) این بسته‌ها، گزارشی تفصیلی را به رییس دانشگاه ارائه دادند که در مورد آن بحث و تبادل‌نظر شد. درنهایت گزارشی از این جلسه را به سایر دانشگاه‌های حاضر در منطقه آمایشی ارائه کردیم. وی با ارائه گزارشی از تشکیل شورای اخلاق دانشگاه گفت: شورای اخلاق تکلیفی است که بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته‌شده و البته این شورا در دانشگاه علوم پزشکی تهران از سالیان پیش تشکیل‌شده است. این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌ها تاکنون شورای اخلاق تشکیل نداده‌اند و این دانشگاه با به اشتراک گذاشتن این تجربه می‌تواند مسیر دانشگاه‌های دیگر را در شکل‌گیری نمونه‌های مشابه آن شفاف‌تر کند. معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: امیدوارم با فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش انجام می‌شود، گفتمان تحول نوآوری در آموزش رشد بیشتری در کشور داشته باشد و در کنار سایر فعالیت‌ها، جایگاه خاص خود را بیاید. لزوم نهایی کردن فرمت واحد برای ارائه گزارشات کلان منطقه 10 در بخشی دیگر از این جلسه، دکتر میرزا زاده مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاه، با اشاره به تعدد رویکردها و گزارشات معاونان آموزشی کلان منطقه 10، به ارائه پیشنهادات و نقطه نظراتی در خصوص ایجاد قالب (Format) فرمت واحد برای این گزارشات پرداخت. وی آزمون‌های جامع کشوری و اعتباربخشی آموزشی را دو سازوکار اصلی وزارت بهداشت برای نظارت بر کیفیت آموزش خواند و پیشنهاداتی را در خصوص ارائه گزارش در بحث اعتباربخشی ارائه کرد. دیدگاه آمایشی برنامه‌های تحول آموزش در ادامه، دکتر امامی رضوی، قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها، بابیان این‌که برنامه‌های تحول آموزش با یک دیدگاه آمایشی برنامه‌ریزی‌شده است گفت: این برنامه‌ها با همان رویکردی که برای مأموریت‌های خاص وزارت بهداشت در نظر گرفته‌شده، دنبال می‌شود و مسیر حرکت آن منحصر به یک دانشگاه نیست. وی افزود: با تفاهم‌نامه‌هایی که با معاونت‌های آموزشی مناطق آمایش منعقدشده، بسته‌های تحول آموزش بررسی و نهایی شده و در حال حاضر در حال اجرایی شدن است. در این میان بنا به صلاحدید معاون آموزشی وزارت بهداشت، یک نفر از وزارت بهداشت مسئول هماهنگی هر کلان منطقه است که برای کلان منطقه 10 برای این مسئولیت انتخاب‌شده‌ام. دکتر امامی رضوی با اشاره به اختصاص بیشترین حجم از مأموریت به کلان منطقه 10 گفت: این منطقه به‌واسطه دانشگاه‌های بزرگ و دانشگاه‌های کوچک ولی توانمند، نسبت به سایر مناطق پتانسیل‌های بالاتری دارد و انتظارات بیشتری از آن وجود دارد. مجموعه بزرگ و توانمند کلان منطقه 10 وی کلان منطقه 10 را مجموعه‌ای بزرگ و دارای توانمندی‌های بسیار خواند و گفت: سه دانشگاه بزرگ علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران جزء این منطقه هستند. همچنین دانشگاه‌های علوم بهزیستی و توان‌بخشی، بقیه‌الله (عج)، علوم پزشکی ارتش و شاهد نیز در این دسته‌بندی جای می‌گیرند. اخیراً نیز مراکز آموزشی انستیتو پاستور، موسسه آموزش عالی انتقال خون و بخش پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به این جمع اضافه‌شده‌اند. قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها افزود: مأموریت‌هایی ویژه‌ای که به مناطق مختلف سپرده‌شده، مأموریت‌های خاص هر دانشگاه است و تطبیق برنامه‌های کلی دانشگاه با سند تحول آموزش، چشم‌انداز خوبی ایجاد کرده است. وی با اشاره به مزایا و نقاط قوت اجرای برنامه تحول با رویکرد و نگاه آمایشی به مناطق گفت: با این رویکرد، دانشگاه‌های این مناطق بسیار خوب باهم مرتبط می‌شوند و با یکدیگر تبادل تجربه می‌کنند. همچنین از ظرفیت‌های یکدیگر می‌توانند برای هم‌افزایی استفاده کنند که بسیار مهم است. از سویی دیگر، وزارت بهداشت می‌تواند مأموریت‌هایی را که قدرت انجام آن‌ها را به‌صورت ستادی نداشته است، به این مناطق منتقل کند و دانشگاه‌های حاضر در این مناطق نیز با توان و علم بیشتر این مأموریت‌ها را به انجام می‌رسانند. توضیح این‌که بر اساس سند آمايش سرزميني و تقسیم کشور به 10 منطقه بزرگ و در راستای اجرایی کردن بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌عنوان مسئول دبیرخانه منطقه 10 انتخاب‌شده و مسئولیت هماهنگی فعالیت‌های انجام‌ شده در این منطقه را به عهده دارد.


١٤:٣٧ - يکشنبه ١١ بهمن ١٣٩٤    /    عدد : ٥٧٦٦٩    /    تعداد نمایش : ٣٦١